מעצבים מחדש את הסלון הביתי

הסלון הביתי משנה מראה, צורה ובעיקר – שימוש. בחדר המגורים החדש הוחלפה ההתכנסות מול הטלוויזיה בפעילויות פנאי ותרבות מסוג חדש. הנה כמה המלצות לעיצוב חדר המגורים שלכם.

הסלון הביתי חוזר להיות מה שהיה תמיד בימים עברו – מקום מפגש לאירוח משפחתי וחברתי. לפני המצאת הטלוויזיה,שימש הסלון כחדר משפחה או כטרקלין למפגשים חברתיים והתכנסות לפני ואחרי הארוחות. עם השנים, נוספו אליו מכשירי הבידור האלקטרונים, והסלון הביתי הפך למקום שבו בעיקר יושבים וצופים בטלוויזיה. הספרייה פינתה את מקומה למערכת הקולנוע הביתי, מפגשים חברתיים החלו ליפול קורבן להצצות והגנבות מבט אלעבר המרקע- במטרה לוודא שלא מפספסים סצנה טובה בסרט או סל חשוב של מכבי.

במבט לאחור, התהליך הזה יצר למעשה אופנה שלמה של פינות ישיבה בסגנון 3+2+1 כאשר אבי המשפחה זוכה לרוב לשבת בכורסה הבודדת, האימא על הספה הזוגית, והילדים על הספה הגדולה. התצורה הזאת הפכה את עיצוב הסלון הביתי לשבלוני וקבוע מראש, כאשר לרוב, מקומות הישיבה סודרו בצורת ח שבמרכזה שולחן הקפה, וממולה הכוננית שעליה הטלוויזיה ומתחתיה מכשירי הווידאו וה-DVD למיניהם. ככל שהתעצמה תרבות הטלוויזיה וגדל מספר הערוצים, כך השתרשה התופעה של הצפייה בה, וההתמקמות (שלא לומר ההתמכרות) בסלון התארכה. משעות הערב המוקדמות ועד אחרי חצות שוהה המשפחה הממוצעת בחדר המגורים – מרותקת לטלוויזיה. מהאפשרות לנהל שיחה במקום שכזה – אפשר היה לשכוח. המשך התהליך האבולוציוני של הסלון הביתי קשור לעובדה שהטלוויזיה הפכה למוצר צריכה שווה לכל נפש; “קופסת הקסם” החלה לזלוג אל חדרי הילדים, אבל נותרה עדיין בסלון לשימוש ההורים והאורחים. עם השנים התרחב השימוש בטלוויזיה גם לקונסולות משחקים, סטרימרים ומערכות קולנוע ביתי, ונוצר הצורך להעביר אותה ואת המשתמשים בה, הסלון הביתי אל חדרי טלוויזיה או הקרנה יעודים. כך למעשה החל הסלון הביתי לחזור אל ייעודו המקורי – לשמש כחדר מגורים. ברגע שהוצאה ממנו הטלוויזיה, יכול היה חדר המגורים לחזור ולשמש כמקום מפגש חברתי –תרבותי, מה שהוביל כמובן רנסנס עיצובי ומסמל במידה מסוימת את סופה של תרבות הישיבה המשפחתית מול המרקע.

פינת הישיבה משנה צורה

בתכנון הבית המודרני, מקבל הסלון תפקיד של פינת אירוח וישיבה בחלל הגדול אליו משתייך גם המטבח, ובדרך כלל אפשר לצאת ממנו אל הגינה או המרפסת דרך חלון הזזה גדול. הכניסה של האור הטבעי דרך משטחי הזכוכית הגדולים,מעניק לסלון הביתי מראה של מרחב גדול בהרבה ממה שהוא באמת, ומחזירים לו את הצבע המעומעם שאפיין אותו בעבר כתוצאה מהחשכת החדר ואור הפלורסנט של הטלוויזיה. גם צורת הישיבה המסורתית בצורת האות ח, הפכה למיושנת, וכיום אפשר למצוא ברוב הסלונים פינות ישיבה של שתי ספות המוצבות זו מול זו, או בצורת האות ר, כשהמטרה היא או להיצמד לשני הקירות ועל ידי כך להשיג את תחושת המרחב, או להיפך, ואז ליצור מעין מתחם סגור ומוגדר באמצע החלל הפתוח. פריט חדש שתופס מעמד של חובה בכל סלון ביתי כרהיט בפני עצמו או חלק ממערכת ישיבה שלמה, הוא כמובן ה”שזלונג”; חצי ספה – חצי מיטה המאפשר להשתרע למנוחה קלה. מקומו של שולחן הקפה נותר כשהיה וכבודו עדין מונח במקומו, אולם מי שזוכה לעדנה מחודשת, היא כמובן אותה ספרייה ביתית שפעם הייתה פריט חובה בכל סלון, אבל נדחקה החוצה על ידי הטלוויזיה. החזרה של הספרייה מלווה בשינוי משמעותי שהוא פועל יוצא של השתלטות האינטרנט והבידור האלקטרוני על ספרי הקריאה והאנציקלופדיות המודפסת שספגו מכה אנושה והחלו להיעלם. הספריות חוזרות לאופנה, אלא שהפעם במקום מדפים עמוסי ספרים מאובקים, הן משמשות להצגת חפצי נוי ויצירות אומנות שונות. אקססוריז ויצירות אומנות נוספות כמו פסלים או כדים גדולים, עם או בלי צמחים טריים או מיובשים בתוכם, ממלאים בסלון הביתי החדש את החללים שסביב מקומות הישיבה.

לאן נעלמה הטלוויזיה?

עכשיו במקום בחדר אחד מרכזי, הטלוויזיה נמצאת כמעט בכל חדר – רק לא בסלון הביתי. אפילו במטבח היא נמצאת בקטן, תלויה על הקיר או על זרוע, ולכל ילד יש כמובן אחת כזו בחדר– על מנת שיוכל לראות בה מה שהוא רוצה, בלי להפריע לאחרים. יחד עם זאת, התפתחה במקביל אופנה חדשה של יצירת חדרי הקרנה עם מסך טלוויזיה גדול ומערכת מולטימדיה שלמה שהופכת את חוויית הצפייה למעין קולנוע משפחתי קטן. האם בסופו של דבר הסלון הביתי פשוט עבר דירה?

אנחנו בדיבאני סנטר מאמינים כי הסלון הוא הלב הפועם של הבית; זהו לא רק מקום המפגש העיקרי של בני המשפחה, אלא המקום שבו מארחים ומרשימים את כל מי שנכנס הביתה. עיצוב הסלון הביתי מתחיל בבחירת פינת ישיבה שתואמת את מבנה החלל, הטעם של בעלי הבית והרושם שאותו הם רוצים להשאיר על האורחים, וממשיך אל כל שאר הדברים בחדר שמשלימים את התמונה הכללית. שולחן, רהיטים נוספים, שטיחים, וילונות, יצירות אומנות, אקססוריז ועוד מגוון רחב של מוצרים שמתלכדים לכדי חדר מעוצב בקפידה.

זקוקים לעצה והכוונה בעיצוב הסלון הביתי שלכם? צרו עמנו קשר ונשמח לתאם עבורכם פגישה עם אחד ממעצבי הפנים של רשת דיבאני סנטר– ללא כל התחייבות מצדכם.

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email