המדריך המלא לעריכת שולחן החג

מארחים בחג הקרוב? עריכת שולחן החג מחייבת התייחסות והקפדה על מספר כללים. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם ליצור את השולחן המושלם…

450 שנה אחרי שהרב יוסף קארו כתב בצפת את “שולחן ערוך”, אחד מספרי ההלכה החשובים ביותר בהלכה, אנו מציגים בפניכם את הגרסה שלנו לעריכת שולחן החג כהלכה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לסדר את השולחן המושלם.

סרוויס

כלל ראשון: צלחות לא חייבות להיות מונחות כסט תואם ואחיד לאורך השולחן.

ברגע שמספר המוזמנים עובר את מספר הצלחות בסרוויס החג שלכם,ניתן להשלים צלחות מסטים אחרים, אבל חשוב להקפיד על קוטר זהה. פתרון זה עדיף מניסיונות נואשים למלא ולהשלים את הסרוויס במשהו “דומה”. זה בדרך כלל לא נראה טוב, ומלבד זאת,שונות מכניסה עניין וגיוון לשולחן. מומלץ לסדר את שני הסרוויסים לסירוגין – ולא חצי שולחן עם סרוויס אחד והחצי השני עם הסרוויס האחר.

צלחת תחתונה

כלל שני: בארוחה רשמית יש להסיר את הצלחת הדקורטיבית לפני הגשת המנות הראשונות.

ארוחת חג הפסח היא הזדמנות טובה להשתמש בצלחת הדקורטיבית כבסיס מהודר לצלחות האוכל, שכן קריאת ההגדה מותירה לנו הרבה זמן פנוי בכדי ליהנות ממראה סידור השולחן עד לרגע בו יוגש האוכל. ניתן להניח תחתית זכוכית מחורצת שממנה משתקפים פתיתי זהב המקנים לתחתית ברק בגוון שנהב.

סכו”ם

כלל שלישי: הסכו”ם מסודר על פי סדר המנות.

לפי חוקי סידור השולחן, ככל שהמנה יותר מתקדמת (עיקרית, אחרונה וכו’) כך הסכו”ם שלה קרוב יותר לצלחת. לדוגמה: אם מתחילים ממרק, הכף תמוקם בצד הרחוק מהצלחת. כלל חשוב נוסף בסידור רשמי, הוא לא לשכוח להפנות תמיד את להב הסכינים כלפי הצלחת.

כוסות

כלל רביעי: חשוב להקפיד על מראה אחיד של כל הכוסות המשמשות לאותו משקה

ארוחת חג הפסח מצריכה שימוש בכל סוגי הכוסות: כוס יין לקידוש, כוסות יין רגילות, כוסות לשתייה קלה, כוסות למים וכו’, לכן רצוי שעיצוב הכוסות יהיה תואם ויכתיב מראה מאוחד של כל הכוסות המיועדות לאותו סוג משקה. מיקום הכוסות הוא פשוט; מתחילים בכוס המים שהיא הנמוכה מבין הכוסות ומניחים אותה בראש קצה הסכין. מימינה תונח כוס גבוהה יותר ליין, ולאחריה יש להמשיך ולמקם את שאר הכוסות – מהנמוכה לגבוהה ביותר.

ראנרים, מפיות ומפות שולחן

כלל חמישי: המפיות צריכות להיות תואמות לצלחות, לכוסות או למפת השולחן

צורה מרעננת לסידור הטקסטיל על השולחן יכולה להיעשות על ידי ראנרים שחוצים את השולחן לרוחבו. שיטה זו משמשת כתחתית אחת לכל שני יישובים הממוקמים אחד מול השני.  הסידור יוצר תכתיב נוח למיקום המנות המרכזיות על השולחן. לשדרוג מפה חלקה לבנה ופשוטה, ניתן להיעזר במפיות בד לבנות בעלות עיטור רקמה צבעונית, או לרכוש סט שלם הכולל מפה, 12 מפיות ותחתיות לשילוב המושלם.

והשאר: בסגנון חופשי

אחרי שהבנו את אופן הסידור על פי החוקים היבשים, נוכל להתפנות ולסדר את השולחן לפי איך שבא לנו באמת. זה המקום לתת ליצירתיות שלכם להנחות אתכם; יתכן ורעיונות שיצוצו לכם עתה ידרשו קנייה מוקדמת של פרטי השלמות, לכן כדאי להיערך לסידור השולחן מראש. בנוסף לרשימת הפריטים ההכרחיים,הנה עוד כמה תוספות קטנות שעושות את ההבדל בין חווית אירוח סתמית, לחוויה מושלמת.

חבקי מפיות: אלו הם התכשיטים של השולחן. החבק כשמו, חובק את המפית לתוספת “בלינג” למראה השולחן.

נרות: לראותם בלבד. נרות השולחן מיועדים ליצור אווירה, אבל לפני הכלחשוב לוודא שהם אינם מפיצי ריח. את הנרות יש להניח בכוסות “הוריקן” השומרות על הלהבה ומונעות מגע ישיר עם האש.

סידור פרחים: ניתן לשלב אגרטל זכוכית גדול עם פרחים גדולים במרכז השולחן, אביזר שמוסיף המון למראה ולאווירה לפני תחילת הארוחה. עם ההזמנה להתיישב מסביב לשולחן החג, רצוי להוריד את האגרטל כדי שלא יסתיר את האנשים.

חג שמח ממומחי דיבאני סנטר!

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email